A HPS Szabadegyetem legutóbbi előadásán egy izgalmas időutazáson vehettünk részt a magyar reklámok világába. Az előadás első fele az elmúlt 30 év magyar reklám remekjeit mutatta be egy dokumentumfilm keretében, azt követően pedig Sas István beszélt a számára legemlékezetesebb filmforgatásokról, megrendelőkről és szereplőkről.
Az 1960-1990 között készült alkotások segítségével bepillantást nyerhettünk a régi idők vásárlási szokásaiba, egy olyan világba, ahol a maihoz hasonlóan mindent bedobtak egy-egy márka népszerűsítésének érdekében – ahol kezdetekben az egyszerűségre törekedve azt reklámozták, hogy vegyél hűtőt, mert az hűt. Később már inkább a humor és az éneklés volt a filmek forrása, ezt kövezően sztárok kezdtek feltűnni a reklámokban, végül pedig inkább a technikás részekre helyezték a hangsúlyt.
A válogatásból látható, hogy sokat változott a világ, de elmondható, hogy a mai szemnek kicsit idejét múlt alkotások a lehetőségekhez képest ötletesek voltak. A reklámok közül némelyik biztosan elérte célját, hiszen a mai napig is ismerősen csengnek. Ugyan ki ne emlékezne a MÜSZI-re, a Skála kópéra vagy a Nestlé táblás csoki szlogenjére: „Mindegyik táblában egy jó pohár tej van…”
Az előadás a házigazda kedves visszaemlékezésével zárult, ahol megtudhattuk, hogy pontosan hogy is nézett ki az akkori reklámszakma, hogy történt az egyes filmek elfogadása, és még a Sárvári termálkristály reklám-forgatásának legapróbb részleteire és fény derült.
Látható, hogy még ma is emlegetjük a régi idők reklámjainak egyediségét, rendkívüli erejét - annak ellenére, hogy ezek nagy része ma már inkább vicces – de az biztos, hogy évtizedek múltán sem fogjuk elfelejteni többségüket. Persze azt azért ne felejtsük el, hogy napjaink globalizálódott világában, a megváltozott piacgazdasági közegben egyáltalán nem olyan „könnyű” maradandót alkotni, mint 30 évvel ezelőtt. Ezek alapján vajon milyen jövő vár napjaink alkotásaira?