A HPS Szabadegyetem június 3-ai előadásán az érdeklődők a 2009-es év Arany Penge nyertes alkotásait vizsgálták meg közelebbről. Ebben a zsűri elnöke, Tihanyi Péter volt segítségükre, aki a zsűrizés szempontjait osztotta meg az egybegyűltekkel.
Tihanyi elmondta, hogy ugyan már nagyon elcsépelt a válságot, mint indokot említeni, de mégiscsak jó magyarázat a tavalyi reklámfelhozatalra is. Ezen kívül megállapította, hogy a sajtóreklámok helyét az online vette át, így nagy feladat áll a szakma előtt, ugyanis az online világ diverzifikációjának köszönhetően a jövőben új kategóriákat kell kialakítani az internetes megoldásokon belül.
A zsűrizés közben felmerült, hogy elég-e csupán kreatív szempontokat figyelembe venni, vagy amellett egyéb, például morális nézőpontból is vizsgálni kellene az alkotásokat. Az elbeszéléséből kiderült, hogy voltak olyan alkotások, ahol a zsűri hosszabb szópárbaj után tudott csak döntést hozni, hiszen a tíz tag többféle megközelítésből látta a dolgokat. Például a közönség számon kérte, hogy a két Arany Pengét nyert Sziget reklámja miért nem kapta meg a legnagyobb elismerést. Az erre adott válaszból kiderült, hogy a zsűri is úgy vélte, hogy ez volt az egyedüli alkotás, amely belépett az Arany Borotva előszobájába, de nem jutottak dűlőre azon a kérdésen, hogy vajon tényleg az ötleten alapszik a koncepció, vagy főként csak a karakter ragadta magával a nézőket.
Összességében látható, hogy a tavalyi alkotások között is volt aranyat érő, de vajon a 2010-es alkotásokat megérinti-e a Múzsa csókja?